Sedara-mara

Soalan Gila

Aku pening dok fikirkan jawapan bagi soalan teka-teki matematik member aku nih. Kejap² aku rasa aku tau jawapan dia. Kejap² aku rasa cam tak dapat plak jawapan dia. aduusss... kalau korang terer, fikir2kan la ek. aku malas dah nak fikirkan. kalau korang dapat jawapan dia, email la kat aku ek kat wanshah_87@yahoo.com. Mesti korang tak sabau² nak tau soalan dia kan?.. coz korang kan terer matematik. so, soalan dia berbunyi camni..

Soalan:
Ali hendak membeli kasut yang berharga RM97. Tapi dia takde duit langsung. Dia pinjam la kat emak dia RM50, dan kat Abg dia RM50. So, jumlahnya RM100 la. Lepas beli kasut yang berharga RM97 tu, ada la balance kat dia RM3. Untuk mengurangkan beban hutang dia, dia bg la kat emak dia RM1, dan kat Abg dia RM1. So, hutang dia kat mak dan abg dia masing² tinggal RM49.
Kalau di campurkan hutang emak dan abg dia RM49+RM49, jumlahnya jadi RM98. Campur yang ada kat Ali tadi RM1, Maka RM49+RM49+RM1 = RM99. Dengan RM99, Ali berjaya selesaikan hutangnye. Tapi yang pelik, mana pegi lagi RM1?.. coz dia pinjam RM100. Takkan la dengan hanya RM99 dia bleh selesaikan hutang yang berjumlah RM100?

Kalau korang terer, tolong la jawab ek? cari kat mana hilangnya RM1 lagi tuh. :-)

1 komen yang best:

lalink7 said...

saye pnah ditanya soalan nie..
sampai skang xdapt lg jwpan die..

Related Posts with Thumbnails

 
Dikuasakan Oleh Blogger | Gubahan Oleh Ady © 2009 | Resolusi: 1024x768px | Paparan Terbaik: Firefox | Top